Epistola

Isai Prof. 11. 1.

És veszö jő ki a Jessé gyukeréböl, és virág nevekedik az ö gyökeréböl, és meg nyugszik azon az ur lelke, abölcseségnek. és értelemnek lelke. atanácsnak és eröségnek lelke. atudománynak, és az Isteni tiszteletnek lelke. és bé tölti ötet az ur félelmenek lelke, nem a szemek látasa szerént itél, se afülek hallása szerént nem dorgal. hanem igasságban itéli a szegényeket, és igasság szerént dorgál. a földnek szelídiért, és meg veri a földet az ö szájának veszejével és az ajakinak lelkével meg öli az Istentelent.

Magyarázat.

K. kitsoda az a Jessé gyükeréböl nevelkedet Ág. és az a virág amelyröl it beszél a proféta?

F Az az Ág akristus, aki a David familiájábol valo, akinek is Jessé, vagy Isaiás volt az Attya, a virághoz hasonlitatik az ö tiszta voltáért. fényeségel valo jó erkölcseiért. és tsuda tételiért.

K Mit ért azon a proféta midön azt mondgya hogy az Urnak lelke fog nyugodni azon akit az Ághoz, és a virághoz hasonlit?

F Azt akarja mondani hogy a kristus örökös lako helye lészen a szent Léleknek mi töllünk el távozhatik a szent Lélek mert vétkezhetünk, és ezen szenttséges Lélek nem maradhat a meg romlot lélekben, de az elnem távozhatik soha a kristustol, mert ö néki lehetetlen volt vétkezni., Isten és Ember lévén egyszers mind, és az Isteni természet az ö személyében meg egyezet az Emberi természetel., azt bé is tölti valoságosan szent Lélekel. örökösön, mert ez a két természet meg válhatatlan egy mástol.

K. A proféta miért adgya hozája hogy a kristus fogja venni minden ajándékit a szent Léleknek?

F Azért, mert ha a szent Lélek a kristus ajándékinak mértéke szerént adatik a szenteknek., valamint az Apostol mondgya, ö néki az Isten azt nem mértékel adgya., joan. 3. 34. ö benne vannak a böltseségnek, és ismeretnek kintsei el rejtve. és benne lakozik az Istenségnek

(II. Épistolák: 35)


Előző oldal | Következő oldal