ahamisaknak igyekezeteket, hogy ha pedig némelykor avilági hatalmasokal viteti végben rendelésit. reájok szüksége nintsen., azt a leg aláb valo emberel is végben vitetheti. amint ezt meg mutatá az Anyaszent egyháza fel álitatásakor., a melyre ollyan tizen két személyt választa, akik alatson rendüek valának, erö, betsület, és tekéntet nélkül, ezekel szabaditatá meg az egész világot az ördög kegyetlensége alol, eszerént. mondgya szent péter, 2. petr. 2. 9. tudgya az ur, az Isten félöket akisértetböl meg szabaditani, ahámisakot pedig az itélet napjára a kinzásra meg tartani. kitsoda az, aki az urban bizot volna, és tölle. el hagyatatot volna. mondgya abölts.

K Miért mondgya az irás, hogy avéneknek az elött tett vétkek elö jönek?

F Mert susanna ellen valo hamis vádolások, és hamis tanu bizonyságok, melyeket az ö ártatlansága ellen tettek volt. azö hamiságoknak mértékét bé töltötték vala, és illyen formában ez az utolso vétek., az több vétkekért valo büntetést. igasságosan okoza nékik,

K Miért hogy az Isten meg nem szabadittya a veszedelemböl mind azokot a le nyomatot ártatlanokot, valamint meg szabadittá susánnát?

F Azért, mert meg akarja némelykor probálni az ö békeséges türéseket, és álhatatoságokot, hogy érdemek szerént meg koronázhasa öket, erre valo nézve meg kel bátorodni az igazaknak, kik el nyomatot állapotban vannak, akiknek mindent inkáb el kel szenvedni, mint Isten ellen., leg kisebb hüségtelenségben esni, mivel, ha ez életben láthato képen meg nem segiti is ártatlanságokot, a másikában. sokal nagyob jutalmat fog azért adni, erre valo nézve. ha sokakot meg szabaditot is ellenségek kezéböl, de sokal még többeket azoknak hatalmak alat hagyot. meg szabaditá susánnát, és a három ifiat, a kikröl szól Daniel., de meg nem szabaditá illyen formában a szent Makabaeusokot., se amaga Fiát, akit halálra adá érettünk, se azt a sok számu martyrokot. ö mindeneket, az ö bölts rendelése szerént rendel el. a mely rendelés igaságos. és méltó imádásra.

(II. Épistolák: 350)


Előző oldal | Következő oldal