Magyarázat

K. Miért akarák a farisaeusok, lázárt is meg ölni?

F Azt nem szenvedheték. hogy lázárt életben láták, mert az ö fel támadásának tsudája, igen el hiresitette vala akristust, és arra valo nézve., sokan el hagyák öket, és melléje állának. de leheteé ennél balgatagab gondolat, ennek a tsudának valoságát annyin bizonyitották., hogy minden által látta, hogy a lázár halálával, az Isten munkáját akarják el törolni; mint ha, aki ötet egyszer fel támasztotta, nem let volna ollyan hatalmas, hogy másodszor is fel támaszthassa, vagy meg ne engedhesse halálát, ebböl meg láttyuk hogy mitsoda veszedelmes arosz indulatok alá vetni magunkot, mert ha egyszer ahatárát meg haladgya a rosz indulat, az után nem okoskodik, és mint egy balgatagságban veti az embert., bé hunyván annak szemeit, hogy ne láthassa, az okoságot, mely szándékával ellenkezik.

K. A kristus, miért akara halála elött. oly gyözedelemel Jérusálemben bé menni.

F Azért 1: hogy meg mutassa mitsoda örömel megyen az emberi nemzettség meg váltásáért valo halálra, 2. hogy nyilván meg mutassa, hogy azok a bestelenségek és káromlások, mellyeket szenvedet a sidoktol., meg nem változtatták, az ö érettek meg halni valo szándékját 3. hogy még elöre meg mutassa azt a gyözedelmet melyet fog nyerni a veteken, a testen, avilágon. és a pokol béli hatalmaságon, és hogy meg mutassa. mennyekben., gyözedelmesen valo menetelét. hogy ót uralkodgyék, örökké, az ö Anyaszent egyházán.

K. Miért akara a kristus a szamárotskán, és a szamárnak vemhén, menni Jerusálembe.?

F 1. Hogy bé töltené a jövendölést., mely meg jövendölte vala, hogy a szamárnak vemhén mégyen Jérusálemben, meg mutatván nyilván, hogy ö volna aza meg szabaditoja népének., a kí meg volt ígérve. 2. meg akará mutatni hogy ez a két állat; jelenték akét féle népböl álló Anyaszent egyházat, a mely Anyaszent egyházat, birni fogja, halálának ereje, és érdeme által. az egyik a sidó nép. a ki is mind addig a törvénynek igája alat volt, ezt jelenté a szamárnak vemhe, a másika, a pogány nép, a kí ís mind addig törvény alat nem volt, ezt is jelenté, a szamárotska. aki igát nem hordozot. mind

(II. Épistolák: 435)


Előző oldal | Következő oldal