magával beszél belsö képen, okoskodást, és képzést formál adologról, a melyröl okoskodik, és gondolkodik. ez a képzés az ö igéje, a mely eleiben adgya néki adolgot, ugy a mint magában meg foghattya, hogy ha az elme magában gondolkodik, magának képzést formál magárol, a maga természetiröl, és a maga tekélleteségeiröl.

K. Miért nevezi tehát szent János. az Isten Fiát. Isten Igéjének?

F Mert ö az a képzés és gondolat a melyet az Isten formál magának, öröktöl fogva magárol. öis az a belsö és lelki Ige, aki tészi, és eleiben adgya néki Isteni tekélleteségeit. az Isten örökké valo meg változhatatlan és véghetetlen Tekélleteségü, ö magában gondolkodik, és magát tekélletesegel üsméri, és ugyan ezt a képzést a melyet formál. a maga véghetetlen voltárol, és Isteni tekélleteségeiröl, nevezi az Évangyélium az ö Igéjének, aki tekélleteségel valo képe az ö valoságának, vagy is inkáb hasonlo hozája, és egyszers mind valoságal valo személy, és külömbözik attol. aki ötet nemzette, és azt nevezik Atyának, aki nemzetet, Fiunak, ez a nemzés, örökké valo, lelki, ki mondhatatlan, és meg foghatatlan ateremtetett lelkeknek,

K. Mit tésznek ezek a szók, kezdetben vala az Ige?

F Azt teszik, hogy midön a világ kezdödöt, ez az Isteni Ige már volt, kezdete nem lévén. tehát örökké valo. mivel ha egy nehány millium esztendökel eléb tennék is a világ kezdetit, de mindenkor el lehetne mondani hogy kezdetben vala az Ige.

K. Mit értesz ezeken a szokon. és az Ige az Istennél vala, és az az, Ige Isten vala.?

F Szent János azt akarja velünk meg értetni, hogy a Fiu egy állattyában az Atyával. véle egy örökségü, de nem egy személy véle, mert az. aki szül, nem egy azal a kit szült,

K. Hogy lehet azt meg fogni hogy mindenek az Ige által teremtettek.?

F Eszerént lehet azt meg fogni, az Isten mindeneket teremtvén, azokot az ö szava által teremté, de az ö szava nem külsö képen valo szó, nem ollyan hangos szó, mely a fület meg hattya, hanem belsö képen valo szavával; gondolattyával, és öröktöl fogva valo rendelésével teremté a világot, az a gondolat pedig nem más hanem az Ige, az ö egy Fia: és az ö Bölcsesége, aki által teremté avilágot

(II. Épistolák: 65)


Előző oldal | Következő oldal