a mi pedig az idös embert illeti, ha valoságal meg tér, és az Évangyélium szerént éll, és buzgoságal kivánván a kereszttséget, azt fel nem veheti, s’meg hal, az Istentöl meg lehet, hogy azö kivánságát. a szenttség helyet el veszi, azt mindenkor hitte az Anyaszent egyház, hogy a martyrok meg keresztelkedtek vérekben és üdvezültek holtok után. ha fel nem vehették is avizel valo kereszttséget, az ollyan meg nem halhat a kristusért, a kinél nintsen akristus lelke. és az irás szerént, a kik az Isten lelkétöl vezetetnek, azok az Isten fiai rom. 8. 14. és közök lehet az Isten országahoz, ezt kel hinnünk a gyermekek felöl is. kik a kristusért halnak meg, valamint ezt hitték mindenkor agyermekek felöl, akiket hérodes öletet Bethlehemben,

K. Magyarázd meg nékünk ezeket aszokot, aszél ahová akarja ót fuj.

F Azt akarja ezek által meg értetni, az ur Nicodémusal, hogy abünösnek meg ujulása, és meg igazulása olyan titok, hogy arol. nem az érzékenységek szerént kel itélni, hanem ahitnek világosága szerént, mivel a szent Lélek ót fuj ahová akarja, az ö szenttséges sugarlásival. akegyelemel senkinek nem tartoznak, és az Isten azt, tsak, tisztán amaga irgalmaságábol adgya, akinek akarja, a mikor akarja és a menyit akar, mondgya a Naziai szent Gergely, hallod a szavát a szent Léleknek, és látod külsö képen annak erejét, és munkáját, amidön látod hogy valamely keresztyén ellene mond magának, ellene áll, rosz hajlandoságinak, alázatoságban, és szegénységben éll, de azt nem látod hogy mi indittya arra, mi végre tselekeszi, sem azt ajót amit remél. de azt nem tudod honnét jöjjön, sem azt hogy hová menyen, azt nem tudod mi képen megyen alélekben., miképen vezeti, és munkálkodtattya azt. sem azt, hogy mi formában távozik el attol. az ö rendeletlenségiért, és háláadatlanságáért,

K. Mit hánya a szemére akristus. ennek adoktornak.?

F Azt hogy mester lévén Izraelben, és tanitván anépet, az irás igazságira. ö maga nem tudgya az ember meg igazulásának titkát. melyet anyiszor meg mondottak a proféták, az üdvezitö illyen formában beszélle néki, azért hogy meg alázná kevelységit, és tanitványhoz illendö engedelmeségre forditaná ötet. a mely nélkül atitkokban semit meg

(II. Épistolák: 666)


Előző oldal | Következő oldal