elöl, mert reád jönek a napok, és környül vesznek téged, ate ellenségid árokkal, és kornyül fognak téged, és meg szorongatnak téged minden felöl, és a földig le rontnak téged, és a fiaidot kik benned vannak, és nem hagynak te benned követ akövön, azért hogy meg nem üsmérted ate látogatásod idejit, és bé menvén a templomban, ki kezdé hánni azokot a kik abban árulnak és vesznek vala, mondván nékik, irva vagyon, hogy az én házam, imádságnak háza, ti pedig azt latroknak barlangjává tettétek, és tanit vala minden nap atemplomban.

Magyarázat

K. Akristus miért sira Jérusálem városán?

F Meg siratá a várost, és a népet, mert elöre el látta, hogy mitsoda nyomoruság szál reája, büntetésül. azért arettentö bünért, a melyben fognak esni, egy nehány napok mulva, meg öletvén Istenét, és meg váltoját, akiben kelletet volna egyedül minden boldogságát, és örömét vetni, sira pedig az ö gyözedelmesen valo bé menetelekor. meg akarván nékünk mutatni, hogy tartanunk kel, aboldogságunkban valo létünkor, hogy a minket meg ne ronttson. ugyan akor leg szükségeseb, hogy ö eleiben terjeszük lelki nyomoruságinkot, hogy a halálrol valo gondolatban foglalatoskodgyunk, és az Isten itéletinek keménységiröl, a melyet el nem kerülhetni, epedig azért leg szükségeseb [leg-szükségeseb] akor, hogy a szivünk el ne merüllyön, agyönyörüségben, és avilági ditsöségben.

K. A kristus jérusalemen sirván, tsak a sido népet tekintéé akor,

F. Egyszers mind sok számu keresztyének nyomoruságát, és veszedelmét is siratá, a mellyeket jelenté a sidok nyomorusági. siratá az ö titkainak, és Évangyeliuma világoságával valo viszá éléseket, és arettentö büntetést, amelyel büntetni fogja öket az Isteni boszu állás, az ö példájára, valo nézve, suhajtozni kel a szent lelkeknek a bünösökön, és siránkazni nyomoruságokon, ajánlyák Istennek imádságokot., és köny hullatásokot, hogy könyörülvén rajtok, tölttsék

(II. Épistolák: 719)


Előző oldal | Következő oldal