K. Szent pál nem bizhatéké tudományában, nagy értelmiben, és ékesen valo szollásában, a mely néki, mint egy természet szerént valo volt.?
F Halgasuk hogy mitsoda itéletet teszen maga felöl, és mi képen hasonlittya magát a többihez, nem hogy elegendök volnánk mi magunktol jót gondolni, mint magunktol, de a mi elégséges, voltunk, az Istentöl vagyon. etehát hit béli igazság hogy az embernek avétektöl fogvást, atermészetnek erejével nem lehet leg kiseb gondolattya az üdveségre. se jó kivánsága, se jó indulattya, mert hogy. szent Agoston szavaival élyek, az embernek nintsen egyéb magátol, hanem ahazugság, és avétek, az Apostol mondgya, hogy azö elégséges voltok, az Istentől vagyon, mert szent Celestinus pápa szerént, ollyan formában munkálodik az emberek szivében. és a szabad akaratban. hogy a szent gondolatok, jó szándékok, ajó akaratok, tsak ö tölle jönek, és tsak az által tselekedhetünk valamit, aki nélkül semit sem tselekedhetünk. és az Apostol szerént, az Isten nem tsak annak a jónak kezdöje, amely mi bennünk vagyon. a mi magunk meg szentelésire. hanem még azoknak is a melyeket tselekesznek. az egyházi szolgák, kik, ahivek üdveségekért munkálodnak, ki minket, mondgya, az uj testamentumnak alkalmatos szolgaivá is tött, nem abetüvel, hanem alélekel, nem azért, hogy az emberekel, tsak az igazságot üsmértessük meg, hanem még a szent lelket, és akegyelmeket is meg nyerhesük nékik, amelyek, az ö meg szenteltetéseket munkálodgyák, követetvén vélek szeretettel azt, amit nékik tanyitanak.
K. Mit ért szent pál abetün, és alelken.?
F Érti abetün egyedül atörvényt, és az igazságokot. akegyelmen kivül, a mely szükséges ezeknek bé töltésekre, és a lelken érti a szeretetet, melyet a szent lélek hint a szivben, mert a szeretet viteti vegben atörvényt, az is szereteti, és követeti az üdveséghez valo igazságokot, szent pál azt mondgya, hogy abetü meg öll, a midön tsak az elmében vagyon. és nem a szivben, mivel az Isten törvényéröl valo üsmerettségért, arosz kivánság fel támad, és elegendö erönk nintsen hogy az ellen ályunk, és azt meg gyözük, nem hogy roszra vinne atörvény, mivel atörvény magában szent, mondgya az Apostol másut, aparantsolat is szent, igaz, és jó, de avétek, az az arosz kivánság, alkalmatoságot vévén aparantsolat által, meg tsalt engem, és az által meg ölt, hogy fölötte igen bün tévö legyen. abün, aparantsolat által, rom. 7.12.11. 13.
(II. Épistolák: 735)