irgalmaságnak, a melyet meg igérték Ábrahámnak, és mind azoknak kik ötet követik hitében, az Apostol elleniben tészi az igéretet. atörvénynek, és világosan azt mondgya, hogy ha az örökség atörvény által adatatnék, az igéret semmivé, és haszontalanná lenne, leheté nagyob ingyen valo igéret, mint amelyel az Isten arra igéri magát, hogy a maga Fiában meg áldgya a nemzeteket, meg szenteli, és örökséget ád nekik, annak érdemire valo nézve, érdemek, melyek az ö kegyelmének ajándéki, mind a föben, mind atagokban.

K. Miért mondgya szent pál hogy atörvény az által hágásokért tétettetet?

F. Azért, hogy meg üsmértesse velünk hogy a törvény nem azért adatot, hogy bé tölttse az igéretet, vagy hogy meg szentellye, és az üdveségre vezesse az embereket., hanem hogy meg üsmértesse vélek avétket, a melyben esnek ha azt által hágják, és hogy meg mutassa nékik, gyengeségeket, és romlandoságokot, és nem azért, hogy kegyelmet adgyon, avétek el kerülésire, atörvény által üsmértem meg avétket, mondgya másut az Apostol, mert akivánságot nem tudnám, ha a törvény nem mondaná. ne kivány. rom. 7. 7.

K. A törvény mindenkorá adatot volté?

F Tsak egy idöre adatot volt, és tsak addig a még Ábra- hámnak az a Fia el jöne, a kinek tétetet volt az igéret a mi pedig az igéretet illeti, annak nints határja, mert annak akristusban kelleték bé telni, a ki örökké meg marad, és a meg igért jók, örökösök, a mely jokot pedig atörvény adot, ideig valo jók valának.

K. Magyarázd meg, amit az Apostol mond, hogy atörvény aközben járó által adatot.?

F Az Apostol azt akarja velünk meg értetni, hogy atörvény sokal aláb valo az igéretnél., meg bizonyitom; az Isten részéröl, az embereknek. atörvény az Angyalok által adaték, a kik az ö képit viselték. és egy közben járo által, olyan mint Mojses, aki anép résziröl munkálodék, a midön pedig az Isten kötést tett amaga Fiával. az Ábrahám személyében. ót közben járo nem vala, annak oka ez, hogy ez a kötés tellyeségel ingyen valo igéretböl álván. nem volt szükség a közben járora, aki nem szükséges ót, ahol tsak fél rész vagyon. aki tsak épen azt igeri meg adni, a mi az övé, és ami tsak ö tölle füg.

K Miért mondgya szent pál, hogy a közben járó, nem tsak egyé. az Isten pedig egy?

(II. Épistolák: 743)


Előző oldal | Következő oldal