tapasztalhasuk elötted valo foganatos esedezését annak, a ki által vetük az életnek kezdetét. a te Fiad a mi Urunk Jesus krist.. Az Epistola ugyan azon., valamint az éjfélkori misekor

Évangyélium.

szent luk. 2. 21.

És minek utánna el telék a nyolczad nap, hogy környül metéltetnék a gyermék. hivattaték az ö neve Jésusnak, melynek hivatatot az Angyaltol, minek elötte méhben fogantatnék.

Magyarázat.

K. Mitsoda okokra valo nézve adá magát akristus akörnyül metélkedésnek törvénye alá.?

F Egy nehány féle okbol tselekedé. elöször, meg akará mutatni, hogy valoságos testet vet fel magára, és nem atestnek formáját. valamint a manicheusok tanitották, 2 hogy asidoknak semi menttségek ne lenne, akik hogy ötet meg ne üsmérjék., okul adták volna. ha környül nem lett volna mételve. meg akará tehát mutatni, hogy az Abrahám nemzettségiböl valo volna., akinek akörnyül metélkedésnek törvénye, petsétül adatot vala, az Isten véle tett szövettségének, és ö benne az egész Izrael népevel, 3 el akará törleni a törvény szerent valo környül metelkedést. a lelki, és a valoságos környül metelkedést álitá helyében 4. alázatoságra akara minket tanitani. példájával, mivel ö tiszta ártatlanság lévén, azért jött el. hogy a vétket el töröllye, mind azon által oly meg aláztato törvény alá veté magát, a mely szégyenel valo jele vala a véteknek, és magát a több vétkesek köziben elegyité, pirulni kellene akevélynek ezen a példán, a ki mindenkor ártatlannak tarttya magát; a mikor még leg vétkeseb is., 5 meg akará nékünk mutatni hogy a felebarátunkhoz valo szeretet, ollyan közönséges törvény, a mely sok ollyan dolgokra kötelez, mellyek nintsenek más különös törvénybe fel téve, és hogy sok dolgot tilt olyat, amelyet nem tilt semi törvény, arra a

(II. Épistolák: 88)


Előző oldal | Következő oldal