állapotokban is vetnek tegedet. vigyáz hát ezekre, és abban bizonyos légy, hogy nem lehetz veszedelmeseb társaságban az illyennél.
Végezetre fiam emlékezel reá arra. hogy vagy hamar, vagy késön, de az Isten haragja az gonoszra szál. láthato, vagy láthatatlan képen, azt mondgya az bölcs, az Istenteleneknek gyülekezetekben tüz gyulad fel. és az versenyes nemzettségekre harag gerjed fel. * meg másut. hogy az bünösöknek utok jóllehet kövel rakot meg, de annak vége az pokolnak melysége * . nyomorult az az kit meg intenek, még is el nem kerüli az veszedelmet. távozál el az hamistól.és az bün. el tér te tölled *
Hetedik Rész Az hetedik akadállya az iffiak üdveségeknek. az henyéléstöl vagyon
K. Az idönek hejában valo elvesztése, ártalmasé az iffiaknak ?
F. fiam ez az akadály leg ellenkezöb az üdveségedel. mert ez neveli és táplállya az többit is, az henyélés oka az tudatlanságnak, ez okoza az engedetlenséget. mert az henyélö elme nem örömest tanul. az munkátol még elöre fél, el hitetvén magával hogy eleget tud. az oktatást, és az tanácsot bé nem veszi. azért hogy annak követésit el kerülhesse. azt mondgya az irás, hogy bölcsebnek láttatik az rest az maga szemei elöt, hogy nem mint hét bölcs, kik az okoságra intenék ötet. * ez az annya az álhatatlanságnak is. az rest akar is, nem is * ma egyet akar, holnap mást, ma jot akar, holnap azt meg változtattya, ez is az oka hogy szégyenlik az jót. mert lágyan kivánnyák az jó erkölcsöt el érni, az félelem lágyá tészi az restet * az rosz társaságnak, és az veszedelmes mulattságnak keresésit, csak az resztség okoza, egy szoval ez okoza rend szerént az tisztátalan vétket is. mely anyi iffiakot veszt el. és nincsen ollyan vétek. ollyan bünre valo alkalmatoság, az melynek az resztség nem volna oka ugyan azért is mondgya sz. bernárd. hogy az resztség minden kisérteteknek és rosz gondolatoknak. tisztátalan hellye, az rosz
(IV. Az Iffiaknak kalauzza: 512)