teste., kiáltoz. és más egyéb változásokot teszen benne az harag.
5 Ettöl vagyon, hogy az haragos embert senki nem szereti, minden kerüli, el hadgyák, és még az barati is el távoznak tölle. az bölcs azt mondgya. ki lehet az ollyannál az ki gyors az haragra. * nehézség vagyon közben., et terch fövenyben. de az bolondnak haragja nehezeb mind az kettönél. *
6 Micsoda rosz nem következik az haragbol., az veszekedés. bestelenités, ember szollás, gyülolség, bosszu állas, szitkozodás, káromkodás, azért mondgya az irás. az haragos háborgást szerez. és az dühösködöben, sok vétek esik * egy szoval az harag annyira ellenkezik az kereszténységel. hogy az kristus azt mondgya., az ki meg haragszik felebaráttyára. mélto lesz az itéletre * tanullyátok meg töllem, hogy én kegyes. és alázatos szivü vagyok. *
Szent pál azt mondgya. hogy az szeretet, türö, kegyes, nem gerjed haragra * . minden merges beszéd, harag, és kiáltás, és káromlás, ti közülletek ki vettessék *
Az harag ellen valo orvoság.
Edes fiam ha az természeted hajlando az haragra. légy azon hogy azt meg tartoztasad, és kövesed ezeket az intéseket
Elöször. soha meg ne haragudgyál kevés állapotért. példának okáért ha valamit találnak néked mondani, vagy ollyat cselekedni, az mi néked nem tettzik, vagy az szolgád talál valamiben véteni, valamit el törni. ezekért meg haragudni illetlen dolog, az jele is volna, az rendeletlen elmének benned.
Másodszor. hogy ha nagyot vétettek ellened, minek elötte meg haragudgyál. nézd meg, hogy ha meg orvosolhatodé azt haragal, meg is látod, hogy sokszor az harag haszontalanul eset. ha az ugy vagyon. bolondság tölled meg haragudni. mikor pedíg meg bántanak. vagy felölled roszul szolnak. job azt meg vetni, mint sem azért meg haragudni.
Harmadszor. hogy ha ugy történik, hogy szükséges volna meg mutatni rövidségedet annak, az ki meg bántot. azért
(IV. Az Iffiaknak kalauzza: 583)