veszö nem teremhet gyümölcsöt. magátol. hanem ha a szöllö tökében maradand. ugy miis nem teremhetünk, hanem ha benned maradunk. joan. 15. 4. kérlek uram oktas engemet, és mutasd meg a hejában valo ditsekedésnek. mi voltát. hogy had kerüllyem el azt.
A kristus azt tsak a neviröl meg üsmérheted, mert, miért nevezik hejában valo ditsekedésnek. hanem azért. hogy tsak olyan mint az árnyék, az esztelen változik mint a hóld, mondgya az irás. eccl. 27. 12. valamint hogy a hold majd nagy. majd kitsiny. hol el fogy. hol meg telik. nem maradván soha is egy állapotban. ugy azok is. kik a mások ditséretire hagyák magokot, majd nagyok. majd kitsidek. a szerént, valamint. nékik tettzik. vagy hizelkedni. vagy gyalázni. gyakorta történik a, hogy a ki szemedben ditsér. hátad megé meg tsufol, ugyan is mit tselekesznek egyebet az emberek. az egy mást valo tsufolásnál. még is oly kedvesen veszik egy mástol. a hejában valo üres ditséretet. nem kegyelmezvén arra, hogy azért el vesztik jó tselekedeteknek jutalmát.
Storophila. azt észre vettem uram. hogy mitsoda roszat okoz, a hejában valo ditsekedés. az el rontoja a jó tselekedetnek. a kevélységnek elöl jároja, de ki oltalmazhattya meg magát ettöl a veszedelmes kigyotol. a ki oly nagy tsalárdságal rejti el magát, a mi jo tselekedetink közi, végy szárnyaid alá uram minket., légy egyedül a mi ditsöségünk. és adgyad, hogy tsak te éretted kiványunk szeretetni.
Tizedik Rész Hogy mitsoda szándékal kel a keresztet hordozni 1. a büneiért valo elég tételért. 2. apokolbéli kinoknak el kerülésiért.
Az urtol azért büntettetünk. hogy e világal el ne kárhoztattassunk 1. Cor. 11. 32. Storophila már azt meg tanulta vala. hogy a kereszt hordozásban. nem kel tekinteni a ditséretet., mivel ha azt tekéntik. a jó erkölcs haszontalanná. lészen. el hitetvén tehát magával., hogy szüksége volna a tiszta igyekezetre, kérdé az ö szent mesteretöl., hogy ha tsak a kivántatiké a kereszt hordozáshoz., hogy a rosz szándékot el kel távoztatni.
A kristus. a jó szándék közöt vagyon külömböztetés és az egyike felyeb valo. érdemeseb. és tekélleteseb mint sem a másika. azért azt kel jol meg esmérned, hogy hová igazgatod igyekezetedet. mivel mind
(III. A Keresztnek királyi uttya: 355)