aranybol is, deákul ez a szó Calix, rend szerént valo ivó pohárt teszen, és apatina, eledelnek valo tálat, a templom béli kelyhek, rend szerént más fél fontot nyomtanak, apaténak, nagy medenczék valának, amelyek közönségesen tizen ött fontot nyomtanak, lib pont. in mar. et alibi passim. lib 30. lib. 20. még azokban az idökben is éltenek viasz gyertyákal, söt még napal is sokat gyujtottanak meg, e tsak nem minden idökben jele volt atiszteletnek, és a vigasságnak, erröl vagyon emlékezet amakabaeusok könyvében, 2 macc.IV.22. aromai magistrátusok elött tüzet hordoztak, gyertya tartokot pedig aranybol, olyanokot adtak a templomoknak hogy egy tizen nyolcz fontot nyomot, az ezüst gyertya tarto, huszon kétt fontot,
A keresztelö hely, kerekdéden volt épitve, és egy nehány gráditson mentenek fel a vizben. valamint egy feredöben, azután márvány köböl valo kádat tsináltanak, és végtire, márvány köböl valo medenczét, valamint mostanában vannak akeresztelö edények, greg, tur.lib 2. akeresztelö helyek fel valának ékesitve, kép irásokkal, arany, és ezüst edényekel, a melyek ehez aszenttséghez kivántattak, rend szerént keresztelö szent jános képe ót volt. és azon szent feredö felet, egy arany, vagy ezüst galamb függöt, hogy akristus kereszteltetésenek. historiáját jobban az elmére adhassák,
Illyenek valának tehát tsak nem mind arégi templomok, és amellette valo épületek, a püspök házárol, se az egy háziak házairol nem szollok, se az ispotályokrol, a melyek rend szerént atemplomhoz közel valának épitve.
(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 399)