még akristusét is, noha szent agoston, azt meg vallya, hogy már az ö idejében, nem lehete fel találni valoságos képit. hanem tsak ollyat, amelyet agondolat után irták, mint mostanában. VIII.trin. C 4. n.7. de még azoknak amartyromoknak is le irták historiáit a templomokban., akiknek réliquiajok ót volt, prudentius erröl szép példát ád szent Cassiánusrol, és szent hipolitusrol, és ástérius, szent euphémiárol. prud.peristeph.9. de st Cass.ibid 11. de st hippoly. ezek akép irások leg inkáb atudatlanok számára valának irva, ahonnét könyvnélkül tanultanak, valamint szent gergely pápa mondgya, leo Császárnak irt levelében, aki kezdöje vala akép rontoknak,
a férfiak, és az aszszonyok, ölökben tartván gyermekeket, ujokkal mutogattyák nékik, vagy más iffiaknak, vagy a pogányoknak, ahistoriákot, és igy oktatván öket, sziveket, és elméjeket az Istenhez emelik, greg.II. ep.1. in Conc.nicae.II. atemplom kapui fel valának ékesitve, élefánt tsontal, ezüstel, vagy aranyal, superlátok pedig mindenüt valának akapuk elött, a fö kapuk mellé szokás volt réliquiákot tenni, azért is tisztelettel valának ahivek azokhoz. baron. ad martyr.18.nov.
A diaconicum, vagy a segrestye, alkalmas nagyságu épület vala, atemplom mellet, ót tartották atemplom kintsét, a szent edényeket, azért tsak azok is mehettek oda, akiknek szabad volt azokhoz nyulni, ót tartották a könyveket, apapi ruhákot, ahivek ajándékit, és némelykor az Eucharistiát, a secretarium, egy nagy palota volt, ahová gyülekezet a püspök a Clericusival, hogy ót vegezen titkoson az egy házi dolgokrol, vagy hogy a szent áldozathoz készüllyön, amint szent márton cselekszik vala, sok hellyeken az illyen palota, ollyan tágas volt, hogy Conciliumot is tarthattak benne,
A templomoknak, sok kelyhei, és paténái valának. az elsö idökben, többire évegböl valának, noha ezüstböl, és
(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 398)