mindeneknek teremptöjét, az atyát, afiat, és a szent lelket, és az Istennek ugyan azon egy fiát, a jesus kristust, az emberek meg váltoját. hitte minden ember az utolso itéletet, és a más életet.

A vallás béli tudományoknak leg föveb részeit, jól lehet mindenek tudták, de igen roszul követték, és noha senki azokban hibát nem talált is, de igen kevesen valának. olyanok, kik életeket, azokhoz szabták volna, mind azon által. a keresztényi tudomány, nagy hasznot mivele, még arosz keresztényekben is, a sok roszat meg gátolá abarbarus nemzetekben, a kegyetlenséget meg tsendesité, és öket irgalmasabbaká tévé, ha szinte avétket el nem kerülték is, de leg aláb azt meg bánták, egy szoval akeresztényí vallás, oly bizonyos emberséget, szemérmeteséget. és tisztességet hintet el avilágon, a melyet másut, fel nem találhatni.

A tudománynak, és a szokásoknak, tráditioja, még meg tartaték ezekben az idökben, amelyekben az anya szent egy ház fogyatkozásban láttzik lenni, azon idökben nagy doktorok, és szentek valának. minden féle rendekböl, egész nap nyugoton. szent romuáldus akoron szerzé a Camaldulensis barátokot, és sok szent tanitványokot hagya maga után. ugyan azon tálybán. nagy szent püspökö.köt látunk. ugy mint angliában. szent dunstánust, szent událricust német országban, a tsehek apostolát, szent adalbertust, aki martyrságot szenvedet, russiaban láttyuk szent bonifacius martyrt, szent brunot prussiában, szent gerardus püspök, velenczei nemes ember lévén, magyar országban martyrságot szenvedet, és sokan meg mások, kik tanyitásokal, és tsuda tételekel. meg tarttyák vala. a szent tudományt, és az anyaszent egy háznak. rend tartásit, ugyan azon saeculumban, a

(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 470)


Előző oldal | Következő oldal