és meg nem gyarapithatták a meg térököt a jó útban, és igy a haszon nem lehete oly közönséges, mint mikor, mindenik püspök, és pásztor, tsak a maga népének meg szentelésében foglallyák vala magokot.
Egy szoval, arend szerént valo hierarchiának hatalma, nem vala oly igen a tudományhoz, és a szenttséghez ragasztva, mint az elsö idökben. a secularis. vagy a regularis doktoroknak nem vala más hatalmok, hanem a melyet ád vala nékik a személyek szerént valo érdemek, a tanitványoknak szabad volt. olyan professort választani a mitsodás tettzet, és innét jöttenek bé a sok féle kérdesek, vetekedések, és opiniok, thomass.discipl.4. lib 1. C.69. n.21. szabadá lön avilágiaknak is, ollyan predikatort követni, a melyik nékik tettzet, és Confessariust választani magoknak, a pásztorokjon kivül, és igy annyi sok számu papok közöt, arosz keresztények, találának ollyanokot., a kik tsak könnyen absolválták, és az ollyanok, meg térés nélkül is gyakorollyák vala a szenttségeket.
Sokan magok a doktorok is, sok dolgokot el hagyának,. azért, mert a régi szokásokot nem tudták. és a mely szokásokot, egy, vagy kétt saeculumtol fogvást vették volt bé, azokot tarták régieknek lenni, példának okáért, tsudálatos dolog hogy szent thamás idejében arrol nem emlékeztenek. hogy mi formában követték a böjtöt, az elött valo saeculumban, mivel szent bernárd azt mondgya, hogy az ö idejében, minden király, fejdelem. pap, nemes ember, gazdag, és szegény, nagy böjtben, estig böjtöltenek, serm. in Cap.jejun. mind azon által. szent thamás, nem tsak azt mondgya. hogy az ö idejében továb nem böjtöltek, hanem tsak nonáig, de még azt tarttya, hogy nem kell a keresztényeknek, más formában böjtölni, és hogy az estig valo böjt, az ó törvényhez illet, st thom. 2. 2q.
(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 481)