a bölcs azt mondgya, hogy vannak igazak, és böltsek. és azö munkájok. az Isten keziben vagyon. de az ember nem tudgya ha gyülölségre., vagy szeretetre méltóé. a meg haladgya az ö elméjit.
19
Sokan azt gondollyák, hogy nem vétkeznek. vagy is leg aláb. könyü dologban vétkeznek. és azért nem is kel penitentziát tartani. ugy mint bünösöknek.
A valoságos keresztyén meg vallya hogy ö bunös. és vannak mindenkor olyan bünei, a melyekért penitentziát kel tartani
Sokan vannak olyanok. kik magok felöl azt tarttyák. hogy nem vétkeznek. semmiröl sem vádollyák magokat, vagy is leg aláb igen könyü vétkekröl, és azt hitetik el magokal. hogy nem szükséges. penitentziát tartaniok. mind azon által. ha meg visgálnák öket, olyan fogyatkozásokot találnának bennek, a melyeket tsak ök nem láttyák. de ha egyéb nem volna is bennek. tsak. ahivataloknak tudatlansága, és az alázatoságnak fogyatkozása, tsak ez is elég volna hogy öket meg itéllyék, mivel szent jános azt mondgya, hogy a ki magát vétkesnek nem üsméri, a hazug, és az igazság nintsen benne.
A kristus. azt az Isteni imádságát. nem tsak a tekélleteseknek adta, hanem abünösöknek is, minek utánna arra tanyitana, hogy a minden napi kenyerünket kérjük, mindgyárt utánna tészi,: botsásd meg nékünk a mi vétkeinket. mi képen mi is meg botsátunk azoknak, kik mi ellenünk vétettenek, evaloságal meg bizonyittya a szent atyák szerént, hogy minden nap szükségünk vagyon a botsánatra, és hogy egy nehány szor vétkezünk napjában, ezt könnyen meg láthatnok. ha tellyeségel tudnok köteleséginket, és igazán meg visgálnok magunkot., De akár mely jót tselekedgyenek, akár mely tekélletesek legyenek, mindenkor kénszeritetnek penitentziát tartani. hogy készülhesenek, annak eleiben menni, a ki az igasságokot meg fogja itélni.
Szent jános noha az anya méhében meg volt szenteltetve, de a penitentzia tarto életre adá magát még kisded
(III. A Valoságos Keresztényeknek Tüköre: 830)