a melyel a romai anyaszent egy házban élnek, hasonlo régi, ki is tettzik mind azokbol a könyvekböl, hogy az anyaszent egyház, mindenkor ajánlotta. külsö képen az igazán valo áldozatot. akenyérnek, és a bornak szine alat

3. Erröl az egész szent Atyák, tésznek bizonyságot. az irásokban. sz. justinus. sz. Iraenéus, libr 4. Cap. 34. Sz. Cyprianus. epist. 66. ad Cleri. sz. optatus libr. 6. ad donat. sz. Chrysostomus. libr. 6. de sacerdo. sz. Gregorius náziánus. apolog. 1. et 2. Contr. julíanum. sz. agoston epist. 420. de Civit dei libr. 10. Cap. 20.

4. A bizonyos hogy a Mise szent áldozattyát. az egész világon. és az egész keresztények ajánlották. és azt soha más eretnekek. el nem akarták törleni. hanem tsak luthérus., és Calvinus. nem is lehet oly idöt mondani amelyben ez a szent áldozat kezdödöt volna. tehat a szent áldozat apostoli traditio, mert a meg tsalhatatlan régula. a mint ezt már másut is mondottuk., hogy a mit az anyaszent egy ház. tart mindenüt egy aránt. és a melynek kezdetit nem tudhattyák, hogy az a dolog nem ujonnan találtatott, hanem apostoli tráditio. ez, a szent ágoston tanittása libr 4. de baptism. Contr. donatistas. Cap.24.

7 Articulus. Erröl a kétt szoról. Lyturgia. es Missa. a mely szokkal élnek, midön az anyaszent egy háznak, külsö képpen valo áldozattyárol. szolnak.

K Miképpen nevezik az anyaszent egy háznak. külsö képpen valo áldozattyát?

F A görögok azt liturgiának nevezik; a deákok Missának.

K Mit tészen ez a szó liturgia?

F E görög szó. a mely közönségesen minden féle szolgálatott tészen. de az egész traditio szerént, ezen a szón a szent áldozatott értik, ugyan tsak egyedül erre az értelemre is vagyon szentelve ez a szó a keresztények közöt.

K Mit tészen ez a szó Missa?

F Némellyek azt gondolták hogy sido szó. némellyek pedig azt

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1464)


Előző oldal | Következő oldal