valának atemplomok épitve, amint már azokot láttyuk akönyvekben, vagy a régi épületekben, de azt tudgyuk meg, még elöre, hogy még akor is nem vala szabad az Isteni szolgálatra esze gyülekezni olyan templomban. a mely, arend szerént valo Ceremoniákal, meg nem volt szentelve, se atitkokot másut ki szolgáltatni hanem atemplomban, és aszentelt edényekel, mind akettö ki tettzik a szent athanásius ellen valo káromlásokbol, athan. apol.1. apol.2.
A templomot, amenyiben lehetet, távul épitették atöbb épületektöl. atemplom körül vala véve mindenüt udvarokal, kertekel, vagy a templomhoz valo épületekel, és mind ezek, kö fallal valának bé keritve.. v.Euseb. hist eccl. X.C.4. de vita Const.lib III. C.34.35. C.50. lib IV. C.58. leg elöbször akapun belöl, egy pitvaron kelletet által menni, egy négy szegeletü udvarban. az udvar körül folyosok valanak, és azokot oszlopok tartották, ezen folyosok alat voltanak az ollyan szegények, akiknek meg engedték, hogy kérhessenek atemplom ajtaja elött, az udvar közepin tsorgok valának, ahol a hivek meg mosták. orczájokot, kezeket, az imádság elött, aszentelt viz tarto edényeket innét vették fel, st Greg, IV.dialog. C.14. azontul dupla pitvarban mentenek, és onnét három ajton mentenek a templomban. középben egy nagy, és két felöl két kisseb ajton. azt mondám hogy a pitvar dupla, mivel egyik kivül volt, a másika belöl, ezt nevezik vala a görögök nárthexnek, a templom mellet kivül, két épület volt., a keresztelö hely amint ki mentenek. azon belöl a sacristia, vagy secretarium, vagy diaconicum. sok hellyeken a templom oldala mellet végig kis apro házak vagy Cellak valának. Cellae, exhedrae, akik különösön akartanak imádkozni, azokban mentenek, mostanában kapolnáknak neveznök azokot,
A templom, három részre volt osztva, a széllyesége szerént,
(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 395)