semmit arra nem tettenek, idövel a négy szegeletire negy oszlopot tettenek, és azokra felyül tabernaculum formát. hogy az oltárt egészen bé fedgye. és amelyet nevezék Ciboriumnak, mert olyan formáju volt. mint egy fel forditot pohár, mivel arégieknek vala ollyan pohárok, a melyet nevezték Ciborianak, egyiptumban lévö bizonyos gyümölcsnek anevin.
36 Beszélgetés A templomok ékességéröl.
Mind ezek nagy gazdagon valának fel ékesitve, a Ciborium, és az oszlopok. melyek azt tartották, sok helyeken egészen ezüstböl voltanak, és más fel ezer fontot nyomtanak, anast. in silvest. in leo.III. az oszlopok közi, drága matériábol valo superlátokot tettenek, hogy mind anégy felöl, bé legyen fedve az oltár, a Ciborium fel volt ékesitve képekel, vagy ezüst, vagy arany munkával, és atetején, arany kereszt állot, sok helyeken az oltár feliben. arany, vagy ezüst galambokot fügesztettek, melyek jelentették, a szent lelket, némely helyeken, ezekben tartották a betegek számára az Eucharistiát, és némely helyeken ollyan forma skatulyákban tartották. valamint a mostani Ciboriumok.
De akövetkezendö saeculumokban. leg inkáb amosaicum munkákal ékesitették atemplomokot, opus musivum. amely nem más, hanem, sok féle szinü negy szegeletü kis darab évegecskéket raktak esze, ostábla formájára, vagy más féle figurára, mind azáltal. atemplomokban, más kép irások is valának, akö falakon, az ó testamentum béli historiákot lehete látni, föképpen olyanokot, amelyek az ujjat jelentették, ugy mint anoé bárkája, az ábrahám áldozattya, a veres tengeren valo által menetel, jonásnak atengerben valo vettetése, az oroszlányok közöt lévö daniel, sok helyeken pedig a kristus tsuda tételeit irták le, amikor a kenyeret meg szaporitotta, és lázárt fel támasztotta, Eusébius irja, hogy még az elsö idökben, meg tartották volt a szent péter, szent pál képeit, söt
(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 397)